Monday, June 29, 2009

«El vol de Sarasvati» a «Diari de Barcelona» (Barcelona TV)

Ara fa uns dies, els companys de Diari de Barcelona —mitjà de comunicació online gestionat per l'equip de Barcelona TV— va dedicar un petit reportatge a aquest bloc, que es transcriu tot seguit.

Des d'aquest post, voldria aprofitar l'avinentesa per a agrair a tot l'equip que hi ha treballat —i molt especialment a l'Albert Muñoz— l'excel·lent feina realitzada. De la mateixa manera, desitjaria recordar l'important paper que juga aquest mitjà en la història del periodisme escrit, en ser el diari més antic de l'Europa continental (va publicar-se per primer cop el 1792, reconvertint-se en un portal de notícies a la dècada dels anys 90).

«El bloc d'aquesta setmana el fa una persona, però no és gens personal. L'autora diu que la protagonista del bloc no és pas ella mateixa, sinó els temes d'història, art i cultura que tracta en profunditat i amb rigor periodístic. Avui descobrim la barcelonina que s'amaga darrere el bloc El vol de Sarasvati.

"El meu nom és Cèlia. Tinc 29 anys. Visc a Barcelona, que és la ciutat on vaig néixer. Actualment treballo com a editora per a la Universitat Oberta de Catalunya i també com a periodista freelance. A banda, en el meu poc temps lliure, faig la llicenciatura d'Estudis d'Àsia Oriental.

No podria viure fora de la ciutat. És més, fora de Barcelona. De tota manera, sempre miro d'escapar-me a veure el que no tinc aquí, que pot ser natura, pot ser romànic... Viatjar per a mi ´mes com una medicina. Penso que, si no viatgés, em faltaria alguna cosa. No seria jo.

Vaig començar a estudiar Periodisme perquè escriure era una de les meves grans passions. Quan vaig acabar la carrera i vaig començar a treballar, em vaig adonar que no sempre podria escriure sobre allò que realment m'interessava. Una de les meves vocacions, que de moment mai no he pogut dur a la pràctica, és fer Història de l'Art. I vaig veure que, mitjançant una cosa tan senzilla com és un bloc, podia escriura tot allò que m'interessava, donar-ho a conèixer i compartir-ho.

Miro que el meu bloc sigui bastant impersonal. Jo no sóc la protagonista, sinó el que hi explico. M'adreço a un públic molt ample que, segurament, pel tipus de temes que tracto, buscarà un registre més formal, unes fons... Per això intento contrastar totes les informacions que hi poso i fer-ne un tractament periodístic, encara que no ho sigui.

Si considero que és una activitat de Catalunya o qualsevol cosa adreçada només als catalans, la faig en català, intentant que sigui l'idioma dominant. Que és un tema d'abast més gran, que pot interessar més gent? Llavors opto pel castellà. No és per una qüestió de bilingüisme: penso que la llengua ha de ser un vehicle de comunicació.

Ho decidit no habilitar els comentaris després d'haver vist en altres blocs el resultat que dóna. Moltes vegades entra gent a opinar que no s'ha llegit els continguts, senzillament per a molestar, per a insultar... De tota manera, hi ha un link amb el meu e-mail i tothom que vulgui pot contactar amb mi. Sempre contesto. Contacta molta gent en relació a les notícies sobre art romàtnic a Catalunya, o sobre patrimoni català, en general.

Sarasvati és la deessa hindú de totes les arts. I d'alguna manera, aquesta era la volcació del bloc: que toqués diferents àmbits del camp de la cultura, com poden ser l'art, el cinema, la literatura... I el vol dóna aquesta idea d'abastar-ho tot, de ser una mica tastaolletes en aquest sentit. I també m'agradava la idea que fos una deessa, i no un deu."»